Viktigt att arbeta tillsammans för ett sundare spelande

Foto: Julien Mattei

Tyvärr finns det en risk med att spela för mycket. Det som skulle vara något roligt blir istället ett måste, vilket kan vara oerhört svårt att ta sig ur och som påverkar spelaren på flera sätt.

Trots varningarna är osunt spelande något man tenderar att inte prata om. I dagsläget finns det endast ett behandlingscenter för spelproblem i Sverige och många instanser inom vården vet inte hur man ska hantera problemen. Detta kan komma att ändras nu när regeringen i somras röstade igenom ett förslag som kommer att ge kommunerna ansvaret att hjälpa sina invånare som lider på grund av sitt spelande, samt hjälpa anhöriga och närstående. För att minska risken att spelare går så långt att de utvecklar ett problem, har även spelbolagen tagit fram nya verktyg och initiativ för att främja ett positivt och hälsosamt spelande.

Mer än en varningstext

På flera casinosajter kan man, om man tittar noggrant, hitta en liten flik eller varningstext i liten font som förklarar att det kan finnas en risk med att spela för mycket och att man ska spela ansvarsfullt. Detta är långt ifrån tillräckligt. För att ta ansvar för sina kunder har Mr Green sedan starten arbetat med Green Gaming. Det är ett initiativ där man kan få hjälp med att lära sig sätta gränser och upptäcka i tid om man är i riskzonen. Istället för att läsa en text och hänvisas till en annan sajt på nätet, kan man prata med en upplyst kundsupport som kan guida spelaren mot rätt väg och ge råd om vad som är bäst alternativ för just hen.

Dessutom har man tagit fram ett prediktivt verktyg för ansvarsfullt spelande, vilket hjälper spelaren att hålla koll på sitt spelande. Samtidigt kan man använda verktyget för att jämföra hur spelaren uppfattar sitt spelande med hur själva spelande faktiskt ser ut. För att bedriva en spelverksamhet på nätet krävs det att man sätter sina kunder i första hand. Utan nöjda kunder finns det nämligen ingen marknad. Genom att sätta sina kunder först pushas företag att gå den extra milen, vilket i sin tur kommer att leda till en bättre verksamhet samtidigt som man kommer att kunna utveckla nya hjälpmedel och ännu bättre verktyg.

Se till varje individ

Precis som inom flera andra områden är det viktigt att man ser till varje enskild spelares behov och att man tittar på kunden ur flera perspektiv. Ett osunt spelande ser inte likadant ut för alla. Spelbolag har möjlighet att granska varje spelares beteende och ta fram direktiv och förslag till just dem.  På många sätt är ett spelproblem mycket svårare att ta sig annan än någon annan form osunt beteende, då det finns olika faktorer som bidrar till varför det uppstår ett problem. Men ju fler instanser som jobbar tillsammans, och inte mot varandra, desto mer kunskap kommer att komma fram och fler personer kommer att kunna spela för att det är roligt och utan att det går över styr.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback