Tågluffa

Är man på semester så ska man självklart utforska så mycket man kan med med vandring, bil, cykel, tåg, buss, båt... Ja allt! Jag besökte igår min födelsestad första gången på 25 år. Vi åkte tåg hit och passade på att åka tåg tillbaka. Resan var lite annorlunda till skillnad från tågresorna i Sverige. Här åkte tåget genom små byar där man kunde se små kyrkor, små hus och väldigt mycket natur. Sittplatserna inne i tåget var fördelade med sex säten i varje hytt. Väldigt intressant! Det fanns även en hall längs vagnen med öppna fönster om man ville sticka ut huvudet och kika lite på naturen. Kändes lite som att tågluffa i Italien men ändå inte. Jag tycker verkligen om gamla tåg. Här kommer lite bilder från min vistelse i staden Banja Luka.

Berg, berg och berg

Idag har jag varit i en by som ligger i nordvästra Bosnien, rättare sagt uppe på ett berg. På toppen av berget finns det en så kallad "ekologisk by" där man kan prova på ekologisk turism. Även om den här typen av turism inte har fått sin genomslagskraft så fanns det en del turister, främst från Italien. Under min vistelse passade jag på att testa färsk fisk från en flod som forsar genom byn. När du beställer fisk så tar det cirka 30 minuter tills du får den serverad. Maten är ekologisk och naturlig, vilket innebär att fisken fiskas upp från floden och du får samma fisk serverad på en tallrik 30 minuter senare. I området fanns det även små stugor som man kunde hyra, pooler och en hel del vattenkällor. Det var definitivt värt ett besök! Stället heter "Oaza Mira" och här höll man även en internationell tävling i flugfiske.

Ensam

Tiden tickar iväg och likaså tickar semestern mot sitt slut. Det är bara några dagar kvar och snart är det dags att bege sig tillbaka till Malta. Här har jag fått träffa familj, bekanta och vänner och semestern har verkligen varit uppskattad. Tiden har varit underbar men idag känns det lite tomt. Min bror och hans flickvän har åkt och nu är jag ensam med hunden. Kommer även kännas lite tugnt att lämna hunden ensam.

Dagens nyheter

Varje morgon läser jag mina länkvänners bloggar för att se om det finns något nytt därute. När man inte bor i Sverige så är detta självklart en fördel om man vill ta reda på vad som sker där hemma. I alla fall så läste jag ett inlägg som handlade om Bolagsverket. Den här myndigheten kommer nu börja sälja personnummer till företag för att underlätta deras marknadsföringskampanjer. Är detta moraliskt? Är detta etiskt? Mitt svar är nej. Självklart kan vem som helst få tag på mitt eller ditt personnummer genom ett enkelt telefonsamtal till Skatteupplysningen men att en myndighet nu ska börja sälja ut personnumer till alla typer av företag är faktiskt väldigt oetiskt i mina ögon. I praktiken kan det innebära att ett oseriöst företag köper upp ditt personnumer, adressuppgifter etc. och beställer saker i ditt namn. I värsta fall kan man ta lån i ditt namn eller att du får din identitet kapad. Dessa oseriösa företag kan även undersöka din taxerade inkomst för att sedan sälja dina uppgifter vidare till exempelvis inbrottstjuvar eller ut på en svart marknad. Även om det finns lagstiftning för sånt så har jag själv sett hur adresser säljs illegalt mellan olika företag. Jag tycker verkligen inte om det här. Bolagsverket bör återgå till sina tidigare arbetsuppgifter. Det är bara en tidsfråga när landsting ska börja sälja ut sjukjournaler till företag så att de vet om vilka sjukdomar och funktionsnedsättningar folk har.

Nytt på hyllan

Idag köpte jag ytterligare en väska som jag fastnade för. Dock kommer jag inte kunna använda innan hösten :)

Utforska floder

För några dagar sedan berättade jag om ett vattenfall i bloggen. Vattenfallet forsar ner i en annan flod som heter Sana och det är här jag har spenderat dagen. Floden är 146 km lång och forsar vidare till floden Una som i sin tur går till Sava och Donau. Det bästa sättet att urforska floder är självklart att paddla på egen hand med sina vänner. Det är i alla fall min rekommendation. Något som jag däremot ogillade var ormarna som jag såg i floden idag. Det sägs att vintern inte har varit kall förra året och att konsekvensen av detta är att det finns mer ormar i området.

Äventyr

Idag har vi varit iväg på äventyr och nu har jag precis kommit hem, blöt och trött! Ska spendera de sista timmarna nu på att sola lite. Kommer lägga upp bilderna från dagens äventyrande om någon timme.

New in

Har efterlyst en väska väldigt länge men inte hittat en som jag verkligen tycker om. Fastnade lite för den här  från Lacoste och köpte den till slut. Synd bara att kanterna inte omsluts av en ljusgrön ton. Den kommer i alla fall komma till användning. Köpte den igår och tycker ändå att den passar väldigt bra, i alla fall till sommaren.

Relaxing

Har spenderat dagen hemma i princip hela dagen och inte alls hunnit logga in för att blogga. Jag försöker dock uppdatera bloggen så ofta som möjligt. Här kommer några bilder från dagen. Imorgon åker vi iväg för att paddla! :)

Tedrickande

Jag skulle definitivt påstå att jag har blivit en temänniska, speciellt efter min resa till Istanbul för en månad sen. Då fick jag med mig två förpackningar te som var så pass goda att jag tog med mig en av dessa på den här semestern. Nu avslutar vi dagen med lite tedrickande på balkongen. Kommer även en bild från gårdagen.

New in!

Dagens new in är vita hörlurar från Beats by Dr Dre. Svider att se summan i text men 219 € fattigare.

Världens bästa hund

När man bor utomlands så kan man aldrig riktigt träffa sitt kära husdjur eller sin kära hund hur ofta som helst. Om jag minns rätt så köpte jag den här hunden som valp år 2006. Nu är han 7 år gammal och fortfarande lika vild, busig och sprallig som tidigare. Hur mycket man än vill ha med honom till Malta så går det inte. Jag har inte varit och besökt vårt hus på två år och det är fascinerande att hundar inte glömmer människor. Nästa vecka åker jag tillbaka på Malta och jag hoppas självklart att jag kommer se det här lejonet snart igen :) Önskar bara att det var lättare att ta med sig hundar utomlands.

Det här med beslutsångest

Man måste inviga allt

Självklart ska inviga allting som är nytt men på egen hand! Igår invigde jag den nya stadsbron som delar staden Sanski Most. Bakom mig står en av stadens moskéer och lyser.

Avkoppling med vattenmelon och uno

Nu kopplar vi av!

Dags att varva ner och koppla av. Nu blir det vattenmelon, poker och UNO.

Extrem överlevnad

Fick för mig att besöka vattenfallet Bliha Waterfall idag med min mor. Vi lånade farfars bil och bestämde oss att köra upp till bergen men blev självklart varnade av lokalbor att det inte längre är möjligt att komma dit med bil eftersom vägarna är i princip så pass förstörda att det inte längre är möjligt att köra upp. Sista gången jag besökte vattenfallen var 2010 och även då var det svårt att komma upp till berget. Vägen är en vanlig smal grusväg och det är bara möjligt att en bil kör i taget. Vårt lilla äventyr började med att jag körde bil cirka 14 kilometer norr om staden Sanski Most. När vi väl hittade skylten till vattenfallet tvekade vi över om vi skulle testa att ta oss upp eller inte. Självklart var vi båda rädda över att skada farfars bil men vi bestämde oss att äventyra i alla fall. Efter cirka tjugo minuters körning över grusvägar med extrema hål i kom vi till toppen. Stället var så pass övergivet att träd, växter och ogräs hade täckt vägen, vilket gjort det extremt svårt att köra upp. Min största rädsla var att bilen skulle rulla bakåt. Jag fick använda handbromsen i princip hela tiden. En enda felaktig rörelse skulle innebära att vi faller ner från berget med bilen med 90 meters höjd. Förskräckligt! När vi väl nådde toppen fanns det tre stora gropar vilket gjorde det hela omöjligt att nå den gamla grusparkeringen. Tyvärr brast vi båda ut i panik och visste inte hur vi skulle ta oss tillbaka. Det enda alternativet var att backa tillbaka hela vägen ner, vilket vi också var tvungna att göra. Olyckligtvis slutade vårt äventyr efter 30 minuters svettig backning från berget. Detta var verkligen ett äventyr att minnas och absolut min värsta upplevelse sedan jag tog mitt körkort! Jag tänker aldrig mer äventyra på övergivna ställen. Detta var verkligen oförglömligt! Nedan ser ni hur vattenfallet och området omkring ser ut. Bilden kommer från Flickr.

Sånt som vi inte har i Sverige

När man åker utomlands så hittar man alltid saker som vi inte har hemma. Har igår provat två helt nya saker som jag aldrig sett tidigare. Den första burken på bilden nedan är en drink som smakar Aloe Vera och granatäpple. När jag skulle dricka den så kände jag hur något fastnade i halsen. Utan att förstå vad det var så spottade jag ut för att se vad jag hade råkat få i mig. Tydligen ska drinken innehålla fruktkött och i det här fallet var det bitar av granatäpple - vilket visade sig vara väldigt gott. Sen fick jag syn på två nya Fanta också. En av dessa som jag fastnade för var Fanta med smak av aprikos och persika.

MCshow

Här kommer några bilder från MC-showen i Sanski Most idag. Enjoy!

En lugn lördag

Min lördag har varit relativt lugn. Vi har ätit både frukost, lunch och nu middag ute och passade samtidigt på att titta på en MC-show i staden Sanski Most. Showen brukar arrangeras varje år och det är klubben MC Motoclub Sana som arrangerar den. Sista gången jag var här var för två år sedan. Bilder från showen kommer upp på bloggen strax!

Jag är här!

Nu har jag äntligen packat upp min resväska och anlänt. Befinner mig just nu i Bosnien, rättare sagt i mitt eget hus som ligger i den nordvästra delen, cirka någon timme från Kroatien. Flygresan gick bra igår, förutom att jag hatar Air Maltas sätt att planera sina flighter. Planet skulle landa i Catania (Sicilien) för att släppa av några passagerare och sedan lyfta till Munchen. Detta skulle gå på 20 minuter men i verkligheten tog det 45 minuter. Jag kom hit i tid i alla fall! Idag har jag växlat pengar, gått en runda på stan och även köpt lite kort så att vi kan spela poker på kvällarna (ingen pokerlänk här inte =). Självklart hämtade jag mitt nya pass också!

Accessoarer

Till gårdagens bild i bloggen lovade jag att återkomma med tips på lite accessoarer och produkter för män. Detta är en av mina nya favoritklockor. Fick den av min bror som present i julklapp och använder den fortfarande. Föredrar självklart att använda den i formella sammanhang såsom möten, jobbrelaterade saker, seriösa fester etc. Tänkte även tipsa om en deo som jag använder från Christian Dior. Har tidigare kört på Rexona i en vit sprayburk och Nivea Roll pure and natural. Dessvärre har dessa två deos färgat skjortorna, speciellt om de har varit mörka. Problemet är att många deos innehåller syror som i samband med svett bildar en helt ny syra som sätter sig i kläderna och som är svår att ta bort. Löste detta genom att byta deo helt och hållet och kasta de två som jag hade på hyllan. Fläckarna fick jag dock bort tack vare vanish produkter - efter fyra tvättningar!

Skönhetsprodukter för män

Oavsett om man är en kille eller tjej så är det viktigt att ta hand om sin hy och sitt utseende såväl som sin hälsa. Väldigt många slarvar och låter tänder, ansikte eller hy förbli i ett dåligt skick. Igår fick jag ett trevligt paket från Sverige! Det kom från Sthlm-Company som säljer Blackhead Killer, en produkt i världsklass! Produkten är egentligen en pore strap som man applicerar på ansiktet för att rensa och ta bort döda hudrester och framförallt pormaskar. Testade min första påse idag och märker redan att ansiktet känns mjukt, rent och fräscht. Läste även på en blogg på Nelly.com att produkten är bra men att det gör lite ont att ta bort masken. Detta är ingenting som jag märkte av. Jag tyckte att den var enkel att applicera och enkel att ta bort. Det hela handlar självklart om vilken strategi man använder! Rekommenderar produkten starkt! Den finns inte ute i butikerna, bara online på SthlmCompany!

Viktigt med uppdateringar

Jag tycker att det är viktigt att hålla sig uppdaterad såväl som att uppdatera blogg, nätverk och sociala medier såsom LinkedIn etc. Det visar bara att man är aktiv och att man som entreprenör bryr sig om och vårdar sitt digitala varumärke. Idag har jag uppdaterat mig på alla medier som jag anser är viktiga. Det behöver inte alltid vara bilder. I mitt fall uppdaterar jag i princip allting, även erfarenheter, skills, söktermer etc. Här är i alla fall en bild från idag som även kom till användning för mitt LinkedIn. Skjortan är från Zara Men, skärpet från KappAhl och byxorna från H&M. Kommer ett inlägg lite senare om tillbehören och accessoarerna dvs. klockan och tips på bra deo för er som vill undvika svettfläckar på mörka skjortor.

Kvalité går före allt annat

Sitter och packar nu inför min resa på torsdag. Känner att jag behöver ha med mig väldigt många korta strumpor, sommarkläder, linnen och underkläder. Kommer även passa på att köpa mer kläder utomlands. Det är inte så ofta man brukar reflektera över underkläder men egentligen är det väldigt viktigt att man trivs i det man har på sig. Vanligtvis brukade jag tidigare köpa saker utifrån prissättningen men eftersom  mycket kläder tillverkas i lågbudgetländer så har även kvalitén sjunkit. Kommer själv ihåg när jag handlade på H&M och fick hem några riktigt snygga kalsonger. En tvätt räckte och jag fick slänga kalsongerna direkt efter att de torkat. Nu tänker jag annorlunda. Istället för att köpa in något som är snyggt och billigt så är jag beredd på att lägga några hundralappar extra. Känner man efter och tar på materialet så ser man att det finns en skillnad. Om man föredrar att beställa underkläder på webben och få dessa levererade direkt till brevlådan så kan jag rekommendera Evas Underklader.se som även har ett sortiment för oss män.

Underkläder som jag har köpt från Armani, D&C och Calvin Klein har hållt snart i ett år, vilket är rätt bra. Ser ut som nya!

En dag i Valletta

Tagga!

Varmt

Har nu äntligen kommit hem från stranden! Värmen på Malta är helt otrolig. Jag förstår verkligen inte hur det kan bli så pass varmt. Eftersom sommaren pågår till september här så blir man nästan lite skraj på hur det kommer bli i augusti och september. Efter några energidrickor, en "jumbo"-mjukglass och några dopp så känns det vara skönt att vara inne igen och slå på AC'n.

Pretty bay

Har idag varit och grillat i byn Birzebbuga som ligger i södra Malta. I byn finns en av Maltas få sandstränder och självklart tyckte jag om stranden. Det enda jag inte gillade var utsikten från stranden, där jag möttes av stora oljefartyg som passerade hamnen då och då. Googlar man på Preety Bay så finns det även mycket kritik, där framförallt turister har framfört sitt missnöje med usikten såväl som vattnet som många anser vara orent. Skräp är något som är väldigt vanligt på Malta oavsett om det är på land eller ute till havs. Jag såg däremot inga flaskor eller flytande föremål i vattnet idag. Så när det kommer till att göra en bedömning så tycker jag att stranden i alla fall uppfyller två och en halv stjärna av fem :)

God morgon

Hon är ju inte ens känd

Idag skriver en av mina närmaste vänner att han är avis på sina kompisar eftersom de lyckades ta ett foto med sångerskan Robyn. Mitt svar var självklart att hon inte ens är en storkändis men ändå så svarar han att hon faktiskt är det. Inga hårda feelings nu vännen men i den svenska kulturen (i största allmänhet) tycker man om att skryta, väsnas och ”slicka röv” så fort man ser en B-kändis. Hur ofta har man inte hört sina vänner skryta om att de har fått fotas med folk som Maria Montazami, Kissie, Jessie eller vad hon nu heter (Ja, hon som kn*llade i TV på Big Brother). Vid ett tillfälle så satt jag med tre vänner och alla tre var minst sagt lika chockade över att jag inte visste vem någon B-kändis från Big Brother var. Vad vill jag komma till då? Jo! B-kändisar är lika mänskliga som en kassörska på ICA. Skärp er och sluta hoppa så fort ni ser någon blond bimbo på gatan som ni har sett på idol, big brother eller i en blogg. Dessa personer kan inte ens jämföras med kändisar som Lady Gaga, David Beckham, Elton John, Madonna etc. Förvänta er inte att jag kommer säga ”oh my god” eller liknande när ni berättar för mig att ni har gått förbi en bloggare, bimbo eller en idolsökande för då kräks jag, på riktigt!

Pikétröjor och shorts

Tidigare har jag aldrig varit ett fan av pikétröjor men nu har vindarna vänt. Eftersom det är sommar så kan man inte heller gå runt i jeans eller chinos, om det inte är kväll eller något speciellt tillfälle. Annars får man nöja sig med shorts, då speciellt jeansshorts eller färgade shorts.

Sol vind och vatten

Lunchade ute i solen idag med miss F :)

Ny dag

Idag är det en tisdag och det är nio dagar kvar till semestern. Passar samtidigt på att ta fram något rutigt senare till dagen. Har sett att jag bara har två rutiga skojortor i garderoben, något som kanske är för lite. Nu till sommaren så föredrar många säkert linnen framför skjortor. Jag tycker själv att linnen kan vara riktigt snyggt men anser ändå att skjortorna borde få lite mer plats. Att gå ut i linne på en fest, till arbetet eller på ett event skulle dock inte komma på tal. Hur snyggt det än är så kan det samtidigt vara lite "trasigt" i formella sammanhang. För övrigt så har vädret varit så pass underbart i dagarna att jag faktiskt funderar på att dra iväg och bada efter jobbet. Riktigt skönt!

Nästa gång köper jag päron

Nu har jag fått allvarliga problem med min telefon och jag börjar se nackdelarna med att ha en iPhone. Har även fått problem med min MacBook. Kan det vara så att Apples produkter har blivit sämre med tiden? Egentligen vet jag inte vad orsaken till mina telefonproblem är men varje gång jag tar en bild så sätter sig en brun prick på varje foto. Har gått till Apple Center i Sliema för att reklamera felet men på Malta är omständigheterna annorlunda. Eftersom jag köpte telefonen på Apple Store online så tänkte jag att garantin gäller i hela världen. Självklart ska den göra det (det hoppas jag i alla fall på) men istället för att få hjälp så blev jag hänvisad till Vodafones servicecenter i Birkirkara. Jobbigt värre men hur ska jag hinna lämna in min telefon när jag åker på semester om två veckor? Om Apple behöver jobba med något så är det baske mig returer och reklamationer. Man ska inte behöva gå land och rike för att lämna in en telefon på lagning. I det här fallet finns det bara en enda butik som lagar iPhones på hela Malta. Tummen ner!