Tuppen upp eller våfflan upp?

Under mina universitetsstudier på LNU läste jag en kurs i marknadsföring, organisation och ledarskap, I kursen fick jag lära mig hur varumärkesbyggande fungerade i verkligheten och hur företag kunde korsa sina varumärken med andra produkter. Vanligtvis introducerades varumärket i befintliga produktkategorier men ibland kunde ett varumärke utveckla sin egen produkt. Ett exempel som jag kommer ihåg från kursen är när Coca Cola lanserade sina egna cyklar. Risken med att korsa varumärken för frekvent kan leda till att varumärket förlorar sin kapacitet och framförallt sitt värde på marknaden. Idag läste jag att Louis Vuitton lanserade ett våffeljärn. Visst kan det vara charmigt med LV-våfflor men samtidigt har LV i mina ögon placerat sig själva i ett dåligt produktsegment. Frågan att sälja dyra väskor till att etablera sig i våffeljärnsmarknaden är ett stort steg. Jag tror att det här steget kan skada varumärkets värde. Undrar bara vad som kommer att lanseras härnäst.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback